Kontakt dla mediów
Zdobądź potrzebne informacje
Na przestrzeni ostatnich lat Polacy coraz częściej decydowali się na podróże lotnicze – niezależnie od celu podróży. 2020 rok zapowiadał się obiecująco, ale pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany wielu, co spowodowało, że w skali roku liczba sprzedanych rezerwacji w serwisie eSky.pl była mniejsza o 67 proc. w porównaniu do 2019 roku.
Z ciekawych zjawisk zapoczątkowanych przez pandemię jest trend skrócenia czasu wyprzedzenia, z którym klienci planowali podróże. W 2019 roku podróże za pomocą eSky.pl średnio były planowane z 2-3 tygodniowym wyprzedzeniem, a w 2020 roku okres ten skurczył się do tygodnia, a czasami kilku dni.
W celu zwiększenia zainteresowania podróżami w okresie letnim linie lotnicze zdecydowały się na obniżki cen biletów. W 2020 roku średnia cena rezerwacji typu round trip była niższa o 22 proc. w porównaniu do 2021 roku. Co ciekawe, mimo niższych cen biletów lotniczych, znaleźli się podróżnicy, którzy na wycieczkę wydali kwotę ponad 66 tys. zł na podróż międzykontynentalną.
Ze względu na obawy przed kwarantanną, w 2020 roku Polacy zdecydowanie częściej podróżowali po Polsce niż za granicą.
W Top 10 najpopularniejszych kierunków podróży Polaków w 2020 roku na podium uplasowała się Polska. Na 2., 3. i 5. miejscach znalazły się Wielka Brytania, Niemcy i Norwegia odpowiednio. Warto zaznaczyć, że te kraje najczęściej są odwiedzane przez Polaków w celach zarobkowych i służbowych. Z kierunków turystycznych na 4. i 6. miejscach uplasowały się Włochy, a także Hiszpania. Grecja w rankingu uplasowała się na 10. pozycji.
Zawężając top 10 najpopularniejszych kierunków do miast, na wierzchołku rankingu znalazły się 2 polskie miasta – Warszawa i Kraków. Na 3. miejscu uplasował się Londyn, a na 4. miejscu Gdańsk. Top 5 zamyka holenderski Eindhoven.
Co ciekawe, w trakcie pandemii narodził się nowy trend zwany bubble travelling, który polega na podróżach zagranicznych do krajów sąsiadujących i położonych relatywnie blisko do kraju rodzimego podróżnika. Trend ten potwierdzają dane z serwisu eSky.pl – spadek podróży międzykontynentalnych był większy od spadku podróży do krajów na jednym kontynencie. W 2020 roku podróże międzykontynentalne spadły o 80 proc., a podróże wewnątrz kontynentu jedynie o 64 proc.
Pandemia spowodowała, że turyści potrzebują poczucia bezpieczeństwa, żeby zdecydować się na podróż – zarówno zagraniczną, jak i krajową. Liczba sprzedanych ubezpieczeń turystycznych w 2020 roku była mniejsza niż w 2019 roku, ale warto zaznaczyć, że wzrósł współczynnik rezerwacji z wykupionym ubezpieczeniem.
W obliczu pandemii znaczenie ubezpieczenia znacząco wzrosło. To nie tylko poczucie bezpieczeństwa, ale przede wszystkim realne korzyści. W odpowiedzi na oczekiwania klientów ulepszyliśmy dotychczasowe i wdrożyliśmy nowe ubezpieczenia. Wymienić tu można All Risk umożliwiające rezygnację z każdego osobistego, udokumentowanego powodu — również zachorowania na COVID-19 czy utratę pracy. W 2019 roku jedynie 15 proc. rezerwacji posiadało ubezpieczenie podróżne, w 2020 decydował się na nie już co trzeci klient serwisu eSky – mówi Inga Wawrzyniak-Gacek, Marketing Communication Director w Grupie eSky.