Kontakt dla mediów
Zdobądź potrzebne informacje
Z analizy trendów w wyszukiwarce, przygotowanej przez Google, wynika, że pomimo wciąż panującej pandemii, wiele osób postanowiło nie rezygnować z tegorocznych wyjazdów, także w trakcie świątecznej przerwy lub ferii zimowych. Listy topowych polskich miast wyszukiwanych zimą przez turystów, a także krajów i stoków zagranicznych, pokazują, jakie miejsca użytkownicy najczęściej sprawdzają w tym sezonie. Zebrane dane pochodzą z okresu od 12 listopada 2021 roku do 12 stycznia 2022 roku i dotyczą najczęściej wyszukiwanych haseł związanych z nartami i feriami zimowymi.
Najczęściej wyszukiwaną przez Polaków miejscowością wśród polskich kurortów zimowych w tym sezonie było Zakopane, a na podium znalazły się również Karpacz (2. miejsce) i Szklarska Poręba (3. miejsce). Wśród najbardziej popularnych haseł pojawiły się także Białka Tatrzańska oraz Krynica-Zdrój, a także Szczyrk i Wisła. Zestawienie dziesięciu najpopularniejszych polskich miejscowości zimą zamykają Zieleniec, Czarna Góra i Tylicz.
W tym roku, według danych Google, nastąpił także wzrost zainteresowania Polaków kierunkami zagranicznymi w porównaniu z rokiem poprzednim. Wśród najczęściej wyszukiwanych kierunków narciarskich wygrywa włoska Val di Sole, a zaraz za nią uplasował się słowacki ośrodek Chopok/ Jasna. Trzecie miejsce to ponownie Włochy i tym razem Livigno. Polacy interesowali się też wyjazdem na narty do Francji – tutaj powodzeniem cieszył się francuski ośrodek Les Trois Vallées. Rzadziej wyszukiwanymi hasłami (ale nadal w top 10) były stoki: Tatranská Lomnica (Słowacja), Zell am See (Austria), Bukovel (Ukraina) oraz Janske Lazne (Czechy).
Polacy szukali w tym okresie w Google szczególnie ośrodków narciarskich w Alpach, a najchętniej tych we Włoszech: Val di Sole oraz Livigno, które znajdują się na szczycie listy. To jednak austriackie stacje zajmują aż 6 z 10 topowych pozycji na liście. Wśród nich znajdują się między innymi: Zell am See, Ischgl czy Zillertal Arena. Zestawienie zamykają Solden i Kitzbuhel. Podsumowując, w tym sezonie Polacy najczęściej wyszukiwali w Google ośrodków narciarskich we Włoszech (aż 41,2 proc.). Trochę mniejszym, choć nadal bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się Austria (29,2 proc.) i Francja (13,2 proc.) – mówi Jacek Bisiński, Senior Analytical Consultant w Google.
Z danych eSky.pl wynika, że w tym roku coraz więcej Polaków zdecydowało się na dotarcie do kurortów narciarskich drogą lotniczą. Liczba rezerwacji do miast położonych w małej odległości od najpopularniejszych kurortów zwiększyła się o 32 proc. w porównaniu do ubiegłego roku . Najczęściej decydują się na podróż lotniczą do jednego z miast narciarskich pary bez dzieci (79 proc.) oraz rodziny z dziećmi w wieku powyżej od 12 do 18 lat (14 proc.).
Linie lotnicze dostrzegły, że klienci są coraz bardziej chętni do „latania" na narty i wprowadziły różnorodne promocje cenowe na bagaż niestandardowy. Jednym z takich przykładów jest polski narodowy przewoźnik, który na wybranych trasach do Włoch czy Szwajcarii obniżył cenę na sprzęt narciarski do symbolicznej złotówki – tłumaczy Deniz Rymkiewicz, rzecznik prasowy Grupy eSky.
W tym roku według danych eSky.pl najczęściej wybieranym rodzajem zakwaterowania w europejskich regionach narciarskich jest hotel (58 proc.), a także wszelkie szalety, czy chatki górskie (25 proc.). W przypadku hoteli największą popularnością cieszą się apartamenty oraz pokoje 2-osobowe.
Google przeanalizował również które hasła, związane z feriami zimowymi zyskiwały, a które straciły na popularności w tym sezonie. Szczególną uwagę przyciąga hasło „narty Gruzja”, które w wyszukiwarce Google zyskało na popularności o 189 proc. w okresie od listopada 2021 do stycznia 2022 w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.
Wzrost zainteresowania Gruzją jako kierunkiem narciarskim ma również swoje odzwierciedlenie w wyszukiwaniu lotów do tego kraju. W analizowanym okresie wyszukiwania biletów do tej kierunku wzrosły o 194 proc. rok do roku, a najpopularniejszym lotniskiem jest Tbilisi – wyjaśnia Antoni Andruszkiewicz, Industry Manager w Google.
Innymi szybko rosnącymi na popularności hasłami były: „narty Włochy” (wzrost o 72 proc.), „narty Francja” (wzrost o 57 proc.) oraz „narty Austria” (wzrost o 26 proc. r/r). Zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem wśród Polaków cieszyła się w tym sezonie Szwajcaria — hasło „narty Szwajcaria” było wyszukiwane rzadziej aż o 75 proc. Podobnego spadku doświadczyło zainteresowanie hasłami „narty Słowacja”, „narty Czechy” czy „narty Ukraina” (spadek popularności odpowiednio o 23 proc., 19 proc. i 9 proc.).
TOP 10 kurortów narciarskich w Polsce:
TOP 10 kurortów narciarskich za granicą:
TOP 10 kurortów narciarskich w Alpach: