Kontakt dla mediów
Zdobądź potrzebne informacje
Ubiegłoroczna sprzedaż Grupy eSky, wyrażona w TTV (Total Transaction Value), wyniosła w 2021 r. ponad 1,6 mld złotych, czyli o 47% więcej niż w roku poprzednim. EBITDA za zeszły rok przekroczyła ponad dwukrotnie wyniki sprzed pandemii i wyniosła 61,9 mln zł (+104% w 2021 r. w porównaniu do roku 2019), co plasuje ubiegły rok jako najlepszy w historii firmy.
Grupa eSky wykorzystała niesprzyjającą sytuację na rynku związaną z pandemią do umocnienia swojej pozycji, oraz znaczącej poprawy efektywności. 2021 rok, na poziomie EBITDA, spółka zamknęła z wynikiem dwukrotnie lepszym niż w rekordowym 2019 roku. Dotychczasowa strategia ekspansji międzynarodowej odegrała zatem kluczową rolę w umocnieniu pozycji na rynku. Obecnie nie planujemy dalszej ekspansji, lecz skupimy się na zwiększeniu udziałów w krajach, gdzie widzimy największy potencjał – mówi Łukasz Habaj, prezes Grupy eSky.
Kolejny rok z rzędu, to Europa kontynentalna jest odpowiedzialna za większość przychodu firmy – 64%. W 2021 r. sprzedaż w Europie Zachodniej przewyższyła wynik z krajów Europy Środkowo – Wschodniej (odpowiednio 38% i 26% przychodu), tym samym plasując się na 1. miejscu w strukturze przychodów Grupy. Z kolei udział sprzedaży w Stanach Zjednoczonych utrzymał się na poziomie 11%, podobnie jak w 2020 r., ale jej wartość wzrosła o 54% rdr. 23% przychodu Grupy eSky pochodzi z państw Ameryki Łacińskiej.
Mimo tego, że rynek turystyczny nie wrócił do poziomów sprzed pandemii, bowiem dostępność miejsc w samolotach (tzw. capacity) w ubiegłym roku była znacznie niższa niż w prepandemicznym 2019 roku, byliśmy w stanie osiągnąć lepsze wyniki. Klienci z Europy Zachodniej i Stanow Zjednoczonych docenili portoflio produktowe eSky, a nasze źródło sukcesu leży w szybszym od konkurentów reagowaniu na sytuację rynkową i zaufaniu klientów do naszych usług i rozwiązań, czyli połączeń lotniczych rozbudowanych o oferty typu Multiline, ułatwienia w wyszukiwarce takie jak „pobliskie daty i lotniska” czy też wyjazdy city break – twierdzi Łukasz Neska, Wiceprezes & Chief Growth Officer w Grupie eSky.
Po trudnych dla branży turystycznej latach pandemii niewiele firm z tego sektora wróciło na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Grupa eSky wykorzystała sytuację rynkową, by przygotować się do dynamicznego rozwoju w warunkach wysokiego popytu na podróże. Dotychczasowa strategia spółki została doceniona przez przodujący fundusz private equity – MCI Capital, z którym w lutym br. Grupa eSky podpisała umowę inwestycyjną, na mocy której fundusz obejmie 55% akcji firmy za 157 mln zł.
Firma będzie kontynuować swoją strategię budowania globalnego „market challengera” poprzez zwiększenie udziałów w rynkach, gdzie prowadzi sprzedaż. W obliczu nowego rozdania w branży turystycznej Grupa eSky opracowała nową strategię długoterminową opartą na głębokiej analizie rynku i trendach, by sprostać oczekiwaniom klientów i umocnić swą pozycję.