Kontakt dla mediów
Zdobądź potrzebne informacje
Wartość ubiegłorocznej sprzedaży firmy eSky.pl, (Total Transaction Value - TTV) wyniosła ponad 2,3 miliarda złotych przychodu. Wynik ten jest większy o 81 proc. w porównaniu do 2018 roku. Z kolei liczba rezerwacji dokonanych za pośrednictwem serwisu eSky.pl była większa o 65 proc. i wyniosła ponad 2 mln w 2019 roku.
W 2019 roku oprócz rosnącego wolumenu sprzedażowego widać zdecydowany wzrost koszyka zakupowego. Świadczy to o tym, że klienci coraz częściej wykupują usługi dodatkowe, takie jak ubezpieczenia podróżne, rezerwują noclegi w hotelach lub wynajmują samochody – mówi Łukasz Neska, wiceprezes Grupy eSky.
W ubiegłym roku firma eSky.pl prowadziła intensywną globalną ekspansję. Rozpoczęto działalność na dwóch nowych kontynentach — Afryce (RPA) oraz Australii i Oceanii (Nowa Zelandia). Natomiast w Europie zasięg firmy powiększył się o kraje półwyspu skandynawskiego oraz rynki zachodnioeuropejskie, tj. Niemcy, Szwajcarię, Austrię, Niderlandy, Belgię i Włochy. Oprócz tego eSky wszedł na kolejne rynki Ameryki Południowej, m.in. Chile, Argentynę oraz Meksyk.
Początek br. był bardzo obiecujący, wręcz rekordowy. W styczniu 2020 roku tzw. TTV wyniósł ponad 232 mln złotych przychodu, co daje wzrost rok do roku na poziomie prawie 50 proc. Z kolei luty, mimo rozwijającej się pandemii w Azji oraz Europie, zakończył się wzrostem na poziomie 43 proc. TTV rok do roku. Mimo negatywnych skutków koronawirusa w marcu firma eSky.pl zanotowała w pierwszym kwartale br. znaczny wzrost sprzedaży rok do roku.
Bardzo dobre wyniki finansowe w 2019 r. oraz na początku br. wynikają zarówno z ekspansji międzynarodowej jak i rozwoju oferty produktowej, w tym pakietów Lot+Hotel, City Breaków oraz połączeń typu multiline, które są złożone z ofert różnych linii lotniczych — tanich, regularnych czy czarterowych — zazwyczaj niewspółpracujących ze sobą.
Początkowo koronawirus, rozwijający się w Azji, nie miał większego wpływu na wyniki sprzedażowe firmy. Jednakże na przełomie lutego i marca, gdy we Włoszech epidemia rozwinęła się w gwałtownym tempie, a linie lotnicze kolejno odwoływały loty, sytuacja na rynku turystycznym się zmieniła.
W zaistniałej sytuacji Zarząd eSky.pl niezwłocznie zweryfikował możliwości rynkowe i scenariusze postępowania, aby zachować stabilność firmy w trakcie kryzysu. Opracowana została strategia działania, obejmująca wdrożenie planu oszczędnościowego, a także wewnętrzną reorganizację struktur pracowniczych, aby efektywniej wykorzystać zasoby firmy w okresie przestoju. Założenia strategii mają na celu zapewnienie płynności finansowej firmy w okresie ograniczonej sprzedaży, a jednocześnie możliwość odbudowy struktur, by sprostać popytowi po etapie kryzysu.
Uznaliśmy, że w tak dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej, należy natychmiast dostosować się do warunków otoczenia i zbudować racjonalny plan. Aktualna sytuacja na świecie udowodniła, że szeroka ekspozycja międzynarodowa i zwinne zarządzanie pozwalają na dywersyfikację sprzedaży. Rynki, uruchomione w 2019 roku, m.in. Meksyk, w obecnej chwili, odgrywają kluczową rolę w sprzedaży firmy – wyjaśnia Łukasz Neska.
Eksperci eSky.pl przewidują, iż sprzedaż powinna zacząć się stopniowo odradzać od czerwca bieżącego roku. Na podstawie wyników badania przeprowadzonego w Chinach, pokazujących, że wśród TOP 3 potrzeb ludzi po zakończeniu epidemii jest chęć podróży, można spodziewać się wzrostu zainteresowania w krótkim czasie po zniesieniu restrykcji. Szybko odrodzi się również obszar podróży służbowych, gdzie firmy będą chciały nadrobić zaległości biznesowe. To daje pozytywne światło na branżę turystyczną.